keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Viikkotehtävä vko9 mallivastaukset JS


1.      Selosta oikohöyläyksen tarkoitus.

 

Oikohöyläyksen tarkoitus on:

· oikaista lape/syrjä

· saada kappaleesta suora/suorakulmainen

· saada kappaleesta mahdollisimman paksu/leveä

· saada kappaleesta höyläpintainen

 

2.      Selosta oikohöyläyksen tekeminen käsiotteita myöten (lähes pikkutarkasti.)

 

Oikohöyläys suoritetaan siten, että aina ensiksi oikaistaan lape. Lappeen oikohöyläys tapahtuu seuraavasti. Tarkistetaan että lattialla ei ole ylimääräisiä roskia joihin voitaisiin liukastua. Sitten säädetään suojalaite siten että, se peittää koko terän ja korkeussuunnassa sen alitse mahtuu työstettävä kappale. Sitten käynnistetään oikohöylä.  Ensiksi tarkistetaan kappaleen kierous etupöytää vasten. Jos kappale on kiero tarvitaan esioikaisu joka suoritetaan siten että kappaleen kierous puolitetaan ensimmäisellä höyläyskerralla, jotta siitä saataisiin mahdollisimman paksu. Höyläys tapahtuu siten että asetetaan lastunpaksuudeksi esim. 1,5-2mm jonka jälkeen asetetaan työkappale höylän etupöydälle ja kädet sormet levynä kappaleen päälle. Työskentelyasennon on oltava sellainen jossa kehon paino lepää tukevasti jalkojen päällä. Tämän jälkeen ryhdytään työntämään kappaletta tasaista nopeutta kohti terää. Huomioidaan että terän molemmin puolin on turva-alue noin 100mm jossa ei ole syytä pitää käsiä. Kun kappale on tullut takapöydän päälle noin 100mm siirretään etummainen käsi teräsuojuksen yli kappaleen päälle ja painetaan kappaletta tukevasti takapöytää vasten, takapöytä antaa kappaleelle suoruuden, siksi käsien paine mahdollisimman aikaisin takapöydälle. Takimmainen käsi seuraa perässä ja kappaletta ryhdytään työntämään paineen ollessa takapöydän päällä käsillä ”takaperin kävellen” . Ellei kappale tule höyläpintaiseksi ensimmäisellä otolla höylätään se toiseen kertaan samalla tavalla. Kun lape on oikaistu seuraavaksi oikaistaan syrjä. Ensimmäiseksi asetetaan suojalaite uudestaan siten että lasketaan se alas terän päälle ja siirretään sivusuunnassa sen verran että työstettävä kappale mahtuu syrjän höyläyksessä sen ja sivuohjaimen välistä. Eli terää on näkyvissä vain työkappaleen paksuuden verran. Työkappale voi olla myös syrjäväärä jolloin syrjällekkin on syytä suorittaa esioikaisu jotta kappaleesta saataisiin mahdollisimman leveä. Esioikaisu suoritetaan samalla periaatteella kuin lappeen esioikaisukin. Syrjän oikohöyläys tehdään siten että, painetaan äsken suoraksi oikohöylätty lape sivuohjainta vasten ja lasketaan kappale etupöytää vasten. Kädet ovat kappaleen syrjän päällä sormet levynä. Painetaan kappaletta  sivuohjainta vasten ja kevyesti pöytää vasten. Kun kappale on tullut takapöydän päälle noin 100mm siirretään etummainen käsi takapöydälle ja kohdistetaan paine takapöytää ja sivuohjainta vasten. Takimmainen käsi seuraa perässä ja syöttöliike tapahtuu taas samoin kuin lapettakin höylätessä takapöydän päällä käsillä ”takaperin kävellen”.

 

 

 

3.      Jos oikohöyläyksessä tulee haukkaus työstettävän kappaleen loppupäähän missä vika ? Selosta.

 

Takapöytä säädetty terän leikkuuympyrään nähden liian alas.

 

 

4.      Jos oikohöyläyksessä tulee haukkaus työstettävän kappaleen alkupäähän  missä vika ? Selosta.

 

Takapöytä säädetty terän leikkuuympyrään nähden liian korkealle.

 

5.      Kuinka saadaan hieman kaareva (jalkava) kappale ja missä sitä tarvitaan ?

 

Kun oikohöylän takapöytä on säädetty terän leikkuuympyrään nähden noin 0,1-0,2mm korkeammalle saadaan kappaleesta hieman jalkava.  Jalkavaa kappaletta tarvitaan saumalevyn valmistuksessa. Jalkavuus voidaan todeta oikean suuruiseksi siten että höylätään kahden kappaleen syrjä ja asetetaan höylätyt syrjät vastakkain puristaen niitä päistä. Tämän jälkeen katsotaan saumaa valoa vasten ja jos sauman keskivaiheilta mutta ei päistä kuultaa valo läpi on jalkavuus oikean suuruinen. Kun Saumalevyn aihiot höylätään näin jalkaviksi ja ne puristetaan liiman kanssa levyksi  saa jalkavuus aikaan sen että liimasauma puristuu varmasti myös päistään lujasti kiinni.
 

jalkava

esimerkiksi suksessa pitkittäissuuntaan keskeltä ylös kaareutuva. Vrt. jalkapohjan holvikaari.




 

6.      Jos oikohöylä ei ota työstettävän kappaleen loppupäästä, mistä säätäisit ja miksi.

 

Höylän takapöytä on säädetty terän leikkuuympyrään nähden liian korkealle, tai takapöytä on säädetty oikein mutta etupöydän korkeus on säädetty nolla asetukselle. Jos kyseessä tilanne jossa takapöytä liian korkealla säädetään se terän leikkuuympyrän kanssa samalle korkeudelle. Jos taas etupöydän korkeus säädetty nollaan lasketaan sitä esim. 1,5mm-2mm otolle.

 

7.      Milloin tarvitaan esioikaisua ja miksi ? Miten se suoritetaan ?

 

Esioikaisua tarvitaan kun kappale on kiero. Esioikaisun avulla kappaleesta saadaan mahdollisimman paksu/leveä. Esioikaisu suoritetaan siten että, todetaan kappaleen kierous höylän etupöydällä ja puolitetaan se. Eli höylätään kappaleesta ensimmäinen lastu siten että, pidetään kappaletta käsien avulla siinä asennossa missä kierous on yhtä paljon molemmilla puolilla leveys/pituus suunnassa. Todetaan esioikaisun onnistuminen ensimmäisen höyläyksen jälkeen katsomalla höyläysjälkeä. Lappeen esioikaisussa on kappaleen kieroudesta riippuen muodostuttava  ulommaisiin nurkkiin yhtä suuret höylääntyneet alueet. Yleensä toisella otolla saadaan kappale puhtaaksi. Edellä kerrottu kuvaus sopii sekä lappeen että syrjän esioikaisun suoritustavaksi.


  Selosta tapaturman vaaraa aiheuttavat kohdat ja kuinka ne voidaan välttää.

 

Oikohöyläyksessä tapaturmavaaraa aiheuttavia tekijöitä:

 

· Teräsuojan virheellinen asetus tai sen puuttuminen

· Irtoroskat koneen edessä, kompastumis ja liukastumisvaara

· Löysät roikkuvat vaatteet

· Väärät käsiotteet ( työnnetään kappaletta päästä sormilla) ja viilletetään sormia sivulla

· Turva-alueen huomioimatta jättäminen ( 100mm edessä, takana ja yläpuolella)

· Liian suuri syöttönopeus, ja muuten hosuva työskentelytapa

· Liian suuri otto (lastunpaksuus)

· Liian lyhyt kappale ( ei alle 300mm kappaleita höylään)

· Tylsät terät, likainen pöytä àkpl ei luista pöydällä kevyestiàliian suuri työntövoima

 

Tapaturmat voidaan välttää riittävällä varovaisuudella, huolellisuudella ja noudattamalla oikeita ja turvallisia työskentelytapoja. Eliminoimalla edellisen listan jokaisen kohdan eliminoit myös tapaturman.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti