lauantai 16. helmikuuta 2013

Monikarapora - Saara



Teen cd-hyllyyn paljon porauksia, mutta nämä ensimmäiset poraukset ovat cd-hyllyyn pienten pystylevyjen päihin (mitat 164 x 18). Jokaiseen pintaan tulee kolme reikää 64 millin välein reiän keskikohdista laskien, koska monikaraporassa kahden poran keskikohtien väli on aina 32. Mitat ovat siis reunasta reunaan 18 - 64 - 64 - 18. Syvyys on tehty 40 pitkille poratapeille, eli rei'istä tulee 33 syvät. Liitoksen toiseen osaan tulee 12 syvät reiät, joten reikään jää yhteensä 5 milliä painevaraa. Kaikki mitat cd-hyllyssä alkavat sen takaseinästä, koska etuseinät ovat valmiissa hyllyissä eri tasoilla, mutta takaseinä samalla tasolla seinää vasten.

Pora & poraaja.

Pidän monikaraporasta, koska siinä voi ajatella tarpeeksi monta kertaa asian läpi ennen porausta, minkä vuoksi mokia tulee vähemmän. Pora on nyt vaaka-asennossa. Säädän terät oikeisiin paikkoihin, mustat terät "oikeakätisiin" koloihin joka toiseen - niissä lukee kirjain R. Laitan sivuvasteen paikalleen silmämääräisesti ja testailen testipalalla sen paikkaa niin, etteivät terät vielä pyöri. Paikallaan olevat terät jättävät kuitenkin pienen jäljen, josta näkee reiän keskikohdan. Samoin testaan oikean korkeuden. Kun sivuvaste ja korkeus ovat kohdallaan, säädän syvyyden. Valkoisen koneen syvyyden lukitsemisvipua pitää vääntää suunnilleen kengällä jotta se ei vahingossa löysty ajaessa. Lopuksi teen testipalalla koeajon (todellisessa elämässä niitä tehdään ainakin 3), jotta mitat ovat varmasti oikein.
Oikeakätiset poranterät.
   




























Syvyyden säädin. Käytä voimaa!

Pora on melko turvallinen laite, mutta pari juttua kannattaa ottaa huomioon. Kuulosuojaimet on tietenkin hyvä olla, mutta oleellisempaa on esimerkiksi olla työntämättä sormia pyöriviin poranteriin. Tämän takia pitää ylimääräiset terät ottaa karoista pois, jotta ne eivät jää vaarallisesti pyörimään tyhjää. Myös puristimia kannattaa pitää silmällä, sillä ajon alkaessa molemmat puristimet tiukentuvat, joten kannattaa katsoa ettei käsi ole välissä.


Varo puristinta!
Varo terää!

Itse ajo kestää muutaman sekunnin. Palasta kannattaa pitää tukevasti kiinni, koska puristinten teho on heikohko - edelleenkin niin, että sormet eivät ole vaaravyöhykkeellä. Porat tottelevat jalkapainiketta, ja pyörivät vasta kun etuosan namiska on oikeassa asennossa. 

Ohjaintaulu ja namiskat
















Solidaarinen puuseppäopiskelija siivoaa lopuksi purut pois koneen päältä ja takaa imuriin.

3 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Tän blogin muotoilu vie järjen! Ihan sama, lukekaa sit erikokoisia fontteja ja katsokaa eri tasoilla olevia kuvia. /Saara

    VastaaPoista
  3. Hienoa Saara!

    Hyvää työtä. Hyvä selostus!

    Joskus tämä teknologia hangoittelee vastaan, mutta ihan luettavaa tekstiä tuo on.

    -Janne

    VastaaPoista